питання "Сучасної бандури"

 

питання "Сучасної бандури"

стаття зі збірника конхверенції на "Кобзарська Трійця" 2018



Назар БОЖИНСЬКИЙ (Харків)

 

ПИТАННЯ «СУЧАСНОЇ» БАНДУРИ

 

Розглянуто проблеми, що існують довкола поняття «сучасна» бандура та

деякі аспекти цього явища.

 

Ключові слова: бандура, музичні інструменти, автентичність.

 

Питання різних типів бандур час од часу постійно піднімалося у се-

редовищах виконавців, майстрів, науковців тощо. Насьогодні виділяють

класичну (народню, старосвітську, діятонічну) бандуру та концертну (хро-

матичну, чернігівську, харківського типу, київську, львівянку тощо) “бан-

дуру”.

 Довгий час існування класичної народньої кобзарської бандури запе-

речувалось, або замовчувалось, а частіше — відбувалась підміна понять —

виконавство на концертних інструментах спеціально називали “кобзар-

ським мистецтвом”, “кобзарями” і т. д., хоча кобзарі не грали на таких ін-

струментах ніколи.

В цей час концертні інструменти отримали неофіційну назву (калькова-

не суржикове слово) “сучасна”, щоб відрізняти від справжніх кобзарських

інструментів. Тоді традиційні класичні інструменти називали “архаїчни-

ми”, “примітивними”, і т.д.

Така ситуація з цим жорстоким і брехливим підмінянням понять три-

вала впродовж всього існування радянської влади в Україні (1922–1941,

1944–1991), а подекуди рудименти цих уявлень по інерції існують і досі, і,

нажаль, деякими анахроністичними активістами підживлюються дотепер.

Крім явних конструктивних відмін класичної бандури від радянських

винаходів (таких як матеріял, стрій, розмір, репертуар, тембр тощо) — най-

гіршим є закладене в радянські інструменти підмінені і обрізані поняття —

“бандура”, “кобзар”, тощо. Як побачимо, врешті дасть Бог, все стане на свої

місця.

Активні популяризатори класичної бандури часто чують таке проти-

ставлення “традиційна і сучасна бандури”. Але на нашу думку слід

не прот

иставляти ці поняття, а ставити знак рівності —

 

бо класична, традиційна,  

 

діятонічна старосвітська народна бандура якраз і є насправді “СУЧАС-

НОЮ”, сьогоднішньою, модерною, і т.д., традиційні бандури — крім кіль-

кох музейних зразків  — ВСІ виготовлені не раніше 1970-х років, а біль-

шість — у 1990 та 2010 рр. Виготовлення традиційних класичних бандур

кожного року різними майстрами відбувається в багатьох містах України,

і навіть закордоном.

Конструкція цих інструментів здебільшого розроблена у 1980-х та 90-х

рр, це майстрі Микола Петрович Будник, Микола Тихонович Товкайло а

також архітектор і бандурист Георгій Кирилович Ткаченко(3). Слід сказати

що і досьгодні ці зразки отримують нові й нові варіянти. У 2018 році вже

зроблено кілька нових класичних бандур (хоч тільки березень ще).

Натомість концерті інструменти були розроблені ще у 1950-х, 1960-х

рр, і виготовляються за цими морально застарілими архаїчними радян-

ськими зразками тільки на львівській фабриці музичних інструментів (1) і

то недуже активно. Чернігівські перестали виробляти ще напочатку 1990-х

рр. — чернігівська фабрика музичних інструментів ім.постишева припи-

нила своє існування тоді. Зараз здебільшого вік інструментів 50, 40 років і

вони зазвичай постійно потребують ремонту.

Анахронізм і застарілість цих радянських покручів стає очевидним піс-

ля чесного ознайомлення з історією предмету. Конструкції, дизайн та під-

ходи — це законсервовані радянські часи Хрущова і Брєжнєва, стилістика

і дух тих часів.

Як зазначалось вище, рудименти та жалюгідні спроби реанімувати цей

радянський труп тривають і досі, із поступовим затуханням. Це і всякі

електронні причіпки, штукарства віртуозностей, “попса” і “кавери” різ-

них світових виконавців гуртами всякими, з дурними і образливими для

кобзарства назвами (шпилясті), викладання у школах та вишах. Але все це

безнадійно. Брехня і цинічне підмінювання понять(2) має відійти разом із

радянською добою. Статті, виставки, передачі, шо намагаються затримати

природнє зникнення цього мотлоху набувають карикатурних і цинічних

форм, намагаючись ще якось втримати увагу суспільства до себе — обсмі-

юють сакральні знання справжніх кобзарів, намагаються “ламати стерео-

типи, ,,міфи” — а фактично транслюючи радянські запліснявілі побрехень-

ки.

Висловлюємо сподівання, що СУЧАСНА  — ТОБТО ТРАДИЦІЙНА

НАРОДНЯ КЛАСИЧНА СТАРОСВІТСЬКА БАНДУРА знов займе своє

природнє місце справді народнього епічного інструменту традиційних виконавців -  незрячих кобзарів,.



Обновлен 30 окт 2018. Создан 03 июн 2018



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником
chornoshlychnyk@yandex.ru Locations of visitors to this page